tiistai 9. huhtikuuta 2013

DdBbCc


Lukutaitojen karttuessa äidinkielen opiskelun sisällöt muuttuvat hiljalleen monipuolisemmiksi. Syksyn sanojen ja lauseiden lukemiseen nähden tekstit ovat pidentyneet ja kiinnitämme huomiota luetun ymmärtämiseen. Keskustelemme paljon luetusta, harjoittelemme lukemaan erilaisia ohjeita ja ymmärtämään niiden sisältöjä, jotta lapset oppivat ymmärtämään miten tärkeää on myös ymmärtää mitä lukee.



Vierasperäisten kirjainten harjoittelu on lisääntynyt niin kirjoittamisen kuin lukemisen osalta. Tämän päivän lasten kielessä vierasperäiset kirjaimet ovat enemmän läsnä kuin tämän päivän aikuisten lapsuudessa. Luokan patterissa olevilla leikkikirjaimella syntyykin usein monenlaisia sanoja kun opettajaa odotetaan aamulla tai välitunnin jälkeen luokkaan. Saattaa siellä joskus lukea englantiakin.

Tänään harjoittelimme taas vierasperäisten kirjainten lukemista ja otimme D-sanoja lukuläksyksi. Huomenna harjoitellaan niitä lisää sanelussa.







Tietotekniikan käytön lisääntyessä ja englannin kielen sanojen yleistyessä käyttöön suomen kielen seassa on lasten arkikielessä aika paljon vierasperäisiä kirjaimia, jolloin ne ovat tuttuja lapsille jo pienestä pitäen. Sujuvasti he käyttävät niitä puheessaan, mutta lukeminen on vielä hieman vaikeampaa.